tisdag 30 september 2008

Senaste nytt på Örnis

För er som, liksom jag, helt och hållet glömmer bort att kolla efter nya kommentarer på gamla trådar kommer här senaste uppdateringarna på Sthlms ombultningsfront.

Satte i lite nya bultar på Örnis idag.
Bytte ut crux-dödsbulten på Don't be late. Fanns redan ett borrat hål!
Satte en kedja som förlängning i fjärde bulten på Utan smör.
Tre nya bultar på Utan tvekan.
En extra bult i nedre cruxet på Siddhartha.
/Rikard


Vi i bultkommittén tackar Rikard Hedman och uppskattar hjälpen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Tre nya bultar på Utan tvekan"

Betyder det att tre bultar bytts ut? Fått ny plats? eller att tre helt nya tillkommit? En av tjusningarna med den leden är ju just det långa fall man tar på kruxet...

Anonym sa...

För att inte verka otacksam ska jag också tillägga: Bra jobbat!!

Anonym sa...

Två av bultarna på Utan tvekan är satta lägre resp. lite högre, som ersättning för den första gamla. Den som hängaren hade ramlat av och var lite svår att nå för en del.

Bult tre sitter så man kan klippa den i run out-sekvensen, med vänsterhanden i stora laybacktaget.

Den kan du skippa Sydde. Bra att ha för bekväm pumpträning dock.

Jag har lagt till en extra i nedre cruxet på siddharta också.

Om du tycker det är mesigt skyller jag på dom som till slut fick mej attt gå med på en extrabult på Utan smör, för länge sedan.

/Rikard

Anonym sa...

Jag kommer inte lägga till någon bult i slutet på Siddhartha. Jag lovar!

/Rikard

Anonym sa...

Med anledning av de sköna fall som man tidigare kunde roa sig med på "utan tvekan". Enligt mitt ögonmått var det tidigare stor risk för markfall om man föll efter kruxpassagen och framförallt om man for från klippjuggen. Eftersom örnberget är en förädisk klippa redan som det är med grepp som lossnar osv så var det enligt mig mycket bra av Hedman att sätta en ytterligare bult. Klippan i övrigt är "normalt" (eller över normalt) bultad så jag har svårt att förstå varför en av de finare lederna på huvudväggen ska vara seriös.

Siddharta är ju iofs ganska run out men där finns det ingen risk för markfall varför en extra bult kanske inte behövs. Å andra sidan har ju Hedman rätt. De som vill klättra originalvarianter kan faktiskt strunta i klipp. Så har några bekannta till mig sedan länge gjort på Skevik, en klippa som ju också har fått extra bulttillskott på senare år.

När jag ändå är igång så är burn och frisco kids bultar väldigt risiga. Men d vet ni välla redan antar jag,

Erik L

Anonym sa...

Jag hade ingen känsla för att det var markfallspotential där (kan det iofs vara vart som helst med tillräckligt slack) - det ska man förstås undvika i möjligaste mån.

Tror inte jag ska ge mig in i en diskussion om hur tättbultat det bör var på leder generellt då jag inte riktigt har klart för mig min egen ståndpunkt. Å ena sidan är det skönt med "bultstege" så man lät kan dogga en led, och leda den utan att vara rädd - å andra sidan finns en tjusning i att vara rädd (jag blir oftast rädd när jag har senaste klippet vid fötterna) - man kan liksom låtsas att man gör något farligt trots att i princip all risk är borta.

Nå, jag litar helt och fullt på vår kompetenta bultkommitté.

Och på dig också Rikard.