måndag 22 juni 2009

Örnberget

Nu har Örnbergets ultraklassiker Panta Rei äntligen blivit uppfräschad, även om det kanske inte är den som borde ha prioriterats högst. Följande har gjorts:
  • Bult nummer 5 har ersatts med en ny.
  • Ytterligare en bult har placerats vid stora juggen efter bult nummer 5, eftersom det var nästintill markfallspotential vid klippet.
  • Bult nummer 7 har ersatts med en ny.
  • Ena karbinen i toppankaret utbytt mot en fräschare.
*** 
Viktigt att veta: Sista bulten på leden är en ganska gammal Petzl longlife (se bilden nedan) som sitter i ganska suspekt klippa. Jag lät den sitta kvar eftersom jag inte hittade något bra ställe att sätta en ny. Kvaliteten på bulten bedömer jag som god.












Övrigt skrot på leden som togs bort:
En pitong, en katastrofalt dålig Petzl Longlife, en egendomligt placerad bult mellan Panta Rei och Orup.













Följande leder kommer förhoppningsvis att fixas inom snar framtid.

Siddharta
Orup
Frisco Kid

4 kommentarer:

Fling sa...

Bra jobbat!

Jag kan meddela att de två översta bultarna höll för fall de gånger jag testade dem (dock för 3 år sedan).

Anonym sa...

Bra jobbat!

Anonym sa...

Bra jobbat!

En fråga: Den bult som var "egendomligt placerad" mellan Panta Rei och Orup - kan den ha varit till för om man klättrar orginallinjen av panta rei som, om jag förstått det rätt, är att man startar i det som idag är orup och sen går över åt vänster i panta rei-"linjen"?
Har också hört nått om nån variant där man gör ett boulderkrux genom taket mellan orup och panta rei - kanske där bulten hade ett syfte?

Mvh
Fredrik S

Anonym sa...

Som jag förstått både förare och "linjen" efter att ha provat den så tror jag inte att den bulten är Panta Reis originalbult. Om det nu mot all förmodan är originalbulten så kanske förlusten ändå inte är så stor med tanke på hur leden klättras idag.
Det är mycket möjligt att det finns en variant där bulten tidigare nyttjats men jag har aldrig sett någon använda den, och det ser verkligen inte ut som om varianten klättras ofta/alls.

Hör av dig om du saknar bulten eller får klarhet i hur det ligger till.

Vänliga hälsningar
Robin