söndag 27 september 2009

Höstbesök på Stora Skramsö

Förstärkt av David Fält, på snabbesök i Sverige, begav sig en femtedel av kommittén ut till Skramsö för ett andra besök i år.

Tanken var från början att bulta om Jehova och borsta upp ett par andra turer. Efter att ha firat ned över taket på Jehova och rivit ned ett antal stora block insåg vi att taket är på tok för löst för att klättras säkert. Eftersom väggpartiet är väldigt fint började istället ett alternativt utsteg projekteras. Ett par timmars arbete senare var nyturen Jahve född. En 30 meter lång, trevlig och välbultad 6c! Se Sverigeföraren för mer info.

Samtidigt borstades Easy Go upp och Lotus kompletterades med en ny andrabult vilket minimerar risken för markfall.

Jahve i rött och Jehova i vitt


För de teknikintresserade bjuder vi nedan på bilder på en 21 år gammal aluhängare och en 19 år gammal syrafast hängare - båda bilderna är tagna på Skramsö i förra veckan.


Aluhängare på övre delen av Jehova



Syrafast hängare/bult på Lotus


De syrafasta bultarna och hängarna är i så gott skick att man skulle kunna tro att de är satta dagen innan! Finns det något led i Stockholm med syrafasta bultar/hängare äldre än 19 år?

9 kommentarer:

Anders Henriksson sa...

Intressanta bilder, och kul att läsa om när "gamla" förstebestigare engagerar sig i bultunderhåll osv.!

E9 Climbing sa...

Helt otroligt att jag overlevde med tanke pa hur bakis jag var... Det var valdigt kul och fin led! Vad galler bultarna sa kan jag bara konstatera att det ar HELT otroligt att bultarna jag satta dar kring 90 ar HELT NYA! Dom kommer sannolikt sitta dar i 50 ar till utan problem. Vill dessutom gora lite PR for Skramso. For den intresserade sa fins det gott om ankare och gott om nyturer att gora samt gott om Trad. En klippa dar alla kan ha kul.

Thomas sa...

Hehe... ville inte kommentera din form men eftersom du tar upp det själv... shit vad dålig du var!

Imponerand att flasha en 6c? i det skicket.

Anders Henriksson sa...

Kanske ett sätt att träna inför höghöjdsklättring?

E9 Climbing sa...

Jag sa det till Thomas att det har e som Himalaya aven om jag tack och lov slapp ma illa dar. spy deffa en akut losning for att klara formen...

Per Forsberg sa...

Kul att se att det har satts bra bultar under lång tid.
Men jag undrar en sak:
Har Petzl verkligen tillverkat syrafasta hängare? Det är inte något jag känner till (brukar läsa mer än vad som är nyttigt).
Men isåfall ännu mer imponerande att den har hållit sig så fräsch om det bara är AISI 304.

E9 Climbing sa...

Om jag mins ratt gick det att kopa syrafasta pa den tiden, de va fasligt dyra. Bulten ar en dubbel 100mm x 10mm syrafast expander. Pa toppen smeta jag sika pa ankarna de kommer sitta sa sjukt lange tror jag. Men aven bultarna pa lederna ar ju som du ser MINT condition.

Jag har aldrig sett nagot liknande

Thomas sa...

Det är nog som du säger att hängarna är av lägre klass än bultarna som är A4. Var lite för lat för att skriva det... men som sagt, det gör det hela än mer intressant.

Anders Henriksson sa...

Med en liten reservation för att man skulle kunna tänka sig att det uppstår lite extra trist spaltkorrosion just i ett hål med en bult, så är det nog så att vanligt "rostfritt" (typ 18/8 eller A2 eller kanske SS2121) klarar sig väldigt bra på ostkusten - t o m på just kusten som Skramsö.
Jag var idag och hämtade lite hängare som suttit på ett ankare på ett ställe som kanske inte borde ha borrats (av mig), och på en hängare satt en fet schackel av rostfritt. Det var inte syrafast, men trots att schackel låg precis nätt och jämt täckt av ett trolige surt lager humusjord, så fanns inte en fläck på schackeln (eller Fixehängaren). Den har nog suttit där i tre-fyra år.

Men självklart finns ingen anledning att inte alltid använda syrafast i bultarna - 150 år är bättre än t ex 50 år... :-)