torsdag 13 mars 2008

Borttagning av bultar

Tack alla som visar sitt stöd ute, det uppskattas!

:D

Från flera håll har jag dom senaste dagarna fått frågan om att ta bort bultar. Kan bultkommitén ta på sig det ansvaret? Jag antar att vissa kommer bli heta potatisar men jag har två konkreta exempel:

1. En stor stark karl håller till under en sten på Värmdö för att sätta upp ett hårt boulderproblem. Han borstar, jobbar på den, åker ut en dag och hittar bultar på den...
Har bultarna rätt att sitta där? Har vi all rätt att ta bort bultarna? knivigt va...

2. En spricklinje görs som aidtur, sen bultas den, sen solas den och sen klättras den traditionellt på led. Ska bultkommitén bry våra huvuden? Ska vi starta en diskution om att återställa klippan? knivigare och knivigare...

11 kommentarer:

Jonas sa...

I fall nr 1 är det ju lite intressant att veta om den som satt bultarna faktiskt har gått leden också.
Det gör saken lite enklare, om än inte glasklar. Har han gjort förstabestigningen så har han också enligt praxis rätt att bestämma dess säkringar. Sen hur leden/bouldern ser ut har jag ingen aning om. Om bultarna kan bedömas som onödiga, eller om Starka Karln t ex kan påvisa att han minsann jobbat på bouldern en tid så kan han ju ta en diskussion med "bultaren" och be om att få avlägsna bultarna. Oavsett om "bultaren" gjort den el ej.
Fast det är klart, om "bultaren" nu redan gjort FA så kanske Starka Karln inte är så intresserad längre...?
I fall två är det väl enklast att ta en diskussion med förstabestigaren. Han kan väl få motivera varför han satt bultar på en klockren spricka?

Anonym sa...

i fall nr 2 så tycker jag att man ska låta klippan vara.

jag tycker det är upp till klättraren att välja om man vill Sola, aida, traditionellt, mixad eller sportklättra linjen.

varför måste vi hålla oss till enbart en dicisplin?

Jonas sa...

Vem menas med "klättraren" i ditt fall? Förstabestigaren eller vem som helst som kommer efter?
Och vad menar du med "låta klippan vara"? Låta den vara från första början, dvs klättra på kil, eller låta klippan vara som den är nu, bultad?

Anonym sa...

vem som helst som kommer efter, Förstebestigaren är väl i detta väl flera olika personer eftersom det är i olika stilar, eller har jag helt fel?

jag tycker att om t.ex. jag som inte kanske vill sola leden och inte känner att jag klarar att klättra den Traditionellt än så länge, har valet att sportklättra leden eller toprepa, till man känner sig redo att göra den "clean".

Har vi inte rätt att välja om möjligheten finns?

varför måste vi begränsa oss till en genre hela tiden?

Jenny Körlin sa...

Jag är av den åsikten att elefantsprickan (som vi diskuterar nu) kan ha kvar sina bultar. Tycker det är onödigt att ta bort fina fungerande bultar på en tur som dessutom är ruggigt hård o kan behöva doggas av oss svagare individer.
Särskilt då den ligger avskilt och inte på något heligt tradberg.

Detta är ju alltid en "fall till fall"-diskussion. Om bultarna vore av tveksam kvalitet är det ju en annan fråga.

j

Gustav sa...

I fall ett är det väl (om jag förstår saken rätt) egentligen inte en fråga om bultpolicy utan om "lämna mina projekt i fred-policy".
Tyvärr (eller tack och lov) så har vi ju inte någon officiell paxningslista för pågående projekt, så om någon kapat starke karlns boulderprojekt och gjort en kort sportled av det så får starke karln kanske bita i det sura äpplet, även om det inte var så genomjuste gjort. (Förutsatt att bultaren satt leden förstås)

Om både starke karln och bultaren ser det som "sitt" projekt, så får de väl göra upp i bänkpress eller nåt annat manligt...

I fall två är det bara för krångligt för mitt lilla huvud. Principiellt borde man inte bulta upp aidturer eftersom den "givna" stilförbättringen av en aidtur är att fria den på trad.
Å andra sidan är det lite synd att slå bort bultar på en etablerad sportled, bara för att någon kan göra den i bättre stil.
Vad någon klarar av att sola borde däremot inte spela någon roll för bultkommittens bedömningar. NÅGON kommer alltid kunna sola allt som går att klättra. Utgår man från det så skulle vi inte ha några bultar alls.

Anonym sa...

Tycker man utgå och klättra utefter de vilkor berger ger naturligt!I först hand försöka undvika att göra ingrepp för att anpassa vilkoren för oss klättrare!

Chipping och borra bultar är för mig samma sak då man gör inverkan på klippan i båda aspekterna och förma klippan till nått den inte är naturligt bara för att det ska passa oss vid tillfället!

""jag tycker att om t.ex. jag som inte kanske vill sola leden och inte känner att jag klarar att klättra den Traditionellt än så länge, har valet att sportklättra leden eller toprepa, till man känner sig redo att göra den "clean".

Har vi inte rätt att välja om möjligheten finns? ""

Tycker detta citat ovan var otäckt att läsa!

Förstog det som att man i såfall kan bulta allt för att breda möjligheterna?

Varför inte bevara de leder som finns och bibehålla det sätt å anda som förstabestigaren hade?

/Simon Brismo

Jonas sa...

Jenny, det går att dogga på kil också... Och mig veterligen så ligger inte Elefantsprickan i något heligt sportklätterområde heller. Det är ju en av riktigt få fina spricklinjer i Stockholm. Som jag sa tidigare, jag tycker man kan kolla med förstabestigaren om det är ok att ta bort bultarna.

kjell borrdell sa...

Förstabestigaren på BB tycker att:"Det vore synd om man tog bort bultarna"

Anonym sa...

Många kloka inlägg. Håller med om att leder som solas inte automatisk borde göras om till soloturer, bara för att det går. En sådan princip är ohållbar.

Tycker att man/vi ger förstabestigaren lite för mycket tilltro när vi accepterar en förstabestigarprincip. Vad är det som säger att förstabestigaren gjorde leden på rätt sätt och jag den rätt sorts säkringar bara för att han/hon var först? Jag förstår verkligen inte det och jag tycker mig inte ha fått ett enda argument för det i tidigare diskussioner.

När det gäller Elefantsprickan så aidade jag den själv för 10 år sedan (på egna säkringar givetvis :D) och jag kände att det var (o)lustigt att bultarna satt där. Jag frågade Johan Luhr om han tyckte det var ok att ta bort bultarna men han tyckte inte det. När jag vid ett senare tillfälle hade känt igenom moven för att försöka fria den så använde jag borrbultarna. Kosher hade varit att göra det på egna säkringar, för vem fan e jag att arbeta på en led bekvämt på borrbult för att sen ta bort dem när jag gjort leden i en annan stil.
Har man klippt en bult har man på sätt och vis gett sitt tysta medgivande till bulten. Då känns det för mig magstarkt att hävda finare stil vid ett senare tillfälle.

Samtidigt är ju denna led ett extremfall eftersom den rent estetiskt är en välsignelse till en sprickfattig huvudstad. Att hävda förstabestigarprincip i ett sånt här fall (liksom de flesta andra) är orimligt men de som hängt i bultarna ska vara försiktiga med sina uttalanden.

/Robo

Anonym sa...

Värre är väl snarare att leden är chippad...
/R