onsdag 25 maj 2011

Verksamhetsberättelse 2010 och plan för 2011

Vi börjar med en summering av 2010:

  • Henriksdal: Städning och byte av bultar.
  • Ekstubbeberget: leden Jordcirkus rensades på bultar.
  • Bistaberget: Andreas Harne har bultat en massa delvis med spons från kommittén.
  • Solberget: Christer Åstrand har satt upp nya ankare med sponsring från kommittén.
  • Häggsta: diverse småfix.
  • Testet av en låsbricka som utsattes för sämsta tänkbara miljö i Stockholmsområdet utmynnade tyvärr i att brickan blev brun av korrosion efter ca ett år. Vi kommer därför inte använda de brickorna och just nu finns inga planer på ytterligare tester.
  • Året avslutades med en stor beställning av hängare och ankare från Fixe.

Så, vad är på gång under 2011? Nedan är en del av det som står på att-göra-listan:

  • Häggsta - Sjösidan (delen närmast Rampväggen): Johan Luhr har fått bultar, ankare och hängare och ska i mån av tid ta sig an väggpartiet. Det har potential att bli en populär vårklippa med sitt idylliska läge.
  • Hallstaberget: Mögelmörkret och ett par leder runt den behöver bultning och ev. borstning
  • Kulberget: borstning
  • Ekstubbeberget: de tre lederna längst till höger ska borstas och få ankare
  • Stora Skramsö: ett evighetsprojekt där det behövs fix lite här och var.

I växlande sol, regn och storm körde vi förövrigt ett race på Häggsta igår. Det vilda i min bur kompletterades med tre bultar och kan nu anses helbultad. På Umeåleden togs tre pitonger bort och ersattes med tre borrbultar under Helmuts travers och två borrbultar under Tors platta. Bultarna ska inte påverka någon av dessa leder. Utöver detta sattes en kompletterande ring vid ankaret på Det vilda i min bur (mfl) samt en firningstation ovan den vänstra delen av Nya väggen.

tisdag 26 oktober 2010

Borsta Grönbrink nu på lördag!

Facebookgruppen Girls Get Higher bjuder in till städdag på Grönbrink nu på lördag 30/10. Observera att även killar är välkomna!

Bultkommittén bidrar med ett gäng stålborstar (och troligtvis lite mankraft).

måndag 4 oktober 2010

Två och en halv män

I torsdags var undertecknad tillsammans med Mikko Kylmänen och min son Albin på Henriksdalsklippan. De kvarvarande bultarna av äldre snitt på Peak Performance och Ursprunget byttes mot nya fräscha.

Medan Mikko slet med bultandet släpade resterande 1 1/2 män sopor i rasbranten nedanför klippan. Vi fick ihop sex stora sopsäckar plus en hög med takplåt, brädor, byggstaket, stolar etc. Nacka kommun kommer att hämta upp skräpet under veckan.

Det som återstår är att ta bort de gamla bultarna på Ursprunget (vi hade inte rätt verktyg) samt att eventuellt komplettera Peak Performance och Equipage med någon bult i insteget.

En helslut halv man...

söndag 12 september 2010

Intressanta länkar om bultning

Anders Henriksson och Gustav Öhman har skickat några intressanta länkar.

Beskrivning på hur man får ut en Petzl Selfdrill (bland annat):
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=32314&highlight=longlife&page=2

Diskussion om hur man bäst får ut en Petzl Longlife:
http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=2309660

Diverse matnyttigt om bultning:
http://www.safeclimbing.org/education.htm

Massor av information om limbultar:
http://www.bolt-products.com/Glue-inBoltDesign.htm

torsdag 9 september 2010

Jordcirkus rensad på bultar

Idag rensades leden JordcirkusEkstubbeberget på borrbultar och Stockholm har fått tillbaka en fin tradtur. Leden är försedd med ett ordentligt bultankare för de som inte vill leda på kil.

Det har förövrigt varit väl långt mellan ord och handling det senaste året men förhoppningsvis får ni se en uppryckning under hösten.

söndag 5 september 2010

Småfix på Häggsta

I samband med Häggstaträffen kompletterades det tidigare halvfärdiga ankaret ovanför Splash/Palmsöndagsleden med två hängare med ringar. Nya väggen fick också en snabböversyn där ett para lösa bultar drogs åt, en eloxerad hängare och ett ankare byttes ut.

Noterade också att någon (Johan Luhr?) har satt nya bultar och ankare på Gå på moln och Tio små negerfingrarRampväggen.

tisdag 22 juni 2010

Andreas Harne rapporterar från Bistaberget

Den inledande ombultningen av Bistaberget är i stort sett klar.

Mer info: http://dangerzone.forum24.se/dangerzone-about18.html

Vill passa på att tacka för syrafasta bultar, ett synnerligen välkommet bidrag. De flesta som klättrar på Bistaberget är stockholmare, så även om berget ligger 12 mil bort så ger ombultningen positiv effekt för klättringen i huvudstaden.

Såväl ett antal ankare som en massa gamla bultar har bytts ut. Detta innebär att majoriteten av alla galvaniserade bultar nu är borta från berget. Jag har även rensat en del leder.

Några leder som tidigare varit mixade är nu bultade i sin helhet. Dels för tillgänglighetens skull, dels för att lederna som kilturer var ganska mediokra och av föga klätterhistoriskt intresse. Ett par lättare leder har bultats ganska tätt för att tillmötesgå önskemål om "lätta bultade leder" från ovana klättrare.

De gamla bultar som finns kvar på berget är i gott skick och behöver inte bytas på ett bra tag.

Hälsningar Andreas Harne